یونسکو با معجزه «هنر» به جنگ هیولای «کرونا» آمد/ افتتاحیهای برای یک «گفتوگو»
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۴۰۲۹
به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،مراسم اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی «رقص قلم» عصر ۹ بهمن ماه با اجرای عبدالمهدی مستکین برگزار شد.
در ابتدای این برنامه حجتالله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران روی صحنه رفت و بیان کرد: یک سال و نیم است که همکارانم با تلاش زیاد سعی کردند یک هفته زیبا را در این شرایط سخت ایجاد کنند، ما پنجه در پنجه کرونا انداختیم و آرام و قرار نداشتیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی خطاب به سفرا و وزاری حاضر در این رویداد گفت: کمیسیون ملی یونسکو با قدرت و معجزه هنر و فرهنگ از اسفند ماه سال گذشته به جنگ این هیولا آمد و برنامههای متعدد داشتیم. ما بیش از پانصد هنرمند را به صورت مجازی میزبانی کردیم. کرونا ما را وادار کرد که فکر کنیم، راههای تازهای برای نشان دادن هنر پیدا کنیم. جمعآوری آثار بیش از سیصد هنر کار سادهای نیست، ولی خوشحالیم که این اتفاق افتاد.جناب وزیر علوم و معاون اداری و مالی او پشتوانه من بودند و به ما اطمینان دادند که این اتفاق باید رخ دهد. استقبال هنرمندان هم لحظاتی شیرین را برای ما رقم زد. آثار زیبای آنها را دیدید، وقتی این آثار را میبینیم متوجه میشویم هنرمندان از نقاط و فرهنگهای مختلف کارهایی دارند که همه انگار یک سخن میگویند، نوعی وحدت و یگانگی را در آثار آنها میبینید، چون آنها مانند چراغهایی هستند که یک نور دارند. این هنرمندان برای اینکه از عالم تکثر عبور کردند دستی در معنا پیدا کردند و آثار آنها بوی وحدت و یگانگی میدهد، برای رسیدن به وحدت باید از این چندگونگی عبور کنیم و به جهان معنا برسیم؛ این پیام این نمایشگاه خوشنویسی است.
ایوبی گفت: خوشحالم که در راه ابریشم هنر و فرهنگ برجسته شد آن هم هنری مانند خوشنویسی. در این رویداد چند اتفاق زیبا هم رخ داد علاوه بر برگزاری نمایشگاه فیزیکی، آمیزه نور را تجربه کردیم. هنرمندان چیره دست در شهرهای مختلف آمیزهای از هنر نور و خوشنویسی، سنت و مدرنیته را به رخ کشیدند و شهرها را زیبا کردند و نشان دادند که میشود بر کرونا چیره شد این صحنههای زیبا را بر فراز برج آزادی دیدیم که غرورانگیز بود. از همه کسانی که به ما کمک کردند، تشکر میکنم.
وی افزود: کتابهای ارزشمند زیادی بود که در حال خراب شدن بود در اینجا جایی برای نگهداری آنها پیدا نکردیم و به رغم تلاشها نتوانستیم از شهرداری مکانی برای آنها بگیریم، ولی این آثار در ایرانمال نگهداری میشود.
رسالت هنر پرورش روح است
در ادامه سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو گفت: ما در این چند روز شاهد پدیده کمنظیر، برگزاری جشنواره بینالمللی خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم تحت عنوان «رقص قلم» بودیم. این جشنواره در نوع خود بینظیر بود و جا دارد دست تک تک دستاندرکاران این برنامه را بفشارم، ما در چند برنامه مشترک که با کمیسّیون ملّی یونسکو داشتیم، این معنی را دریافتیم که تنها دید ژرف و عمیق، آیندهنگری و عشق به فرهنگ و هنر موجب شکوفایی و بالندگی کار فرهنگی میشود، در غیر این صورت آب به هاون کوبیدن است.
بختی گفت: بنده که خود مسئولیت ریاست مؤسسه فرهنگی اکو را بر دوش دارم، میدانم برای این برنامه چه بیدارخوابیها و زحمت و محنتها کشیده شده است. هدف مؤسسه ما نیز بهم آیی، تعمیق پیوندهای گسسته و معرفی داشتهها و ظرفیتهای موجود، دستاوردها و ارزشهای معنوی است. به پندار اینجانب در روزگار کنونی تنها وسیلهای که ما را در عرصه جهانی معرفی خواهد کرد، همانا فرهنگ است که در این زمینه ما برای عالمیانای بسا حرفهایی برای گفتن داریم و تنها فرهنگ است که ما را از جمله گزندها و آسیبها مصون میدارد و تنها از طریق حفظ، صیانت و دلسوزی میراث نیاکان نکونام ما بقا خواهد یافت و به آیندگان به ارث خواهد رسید.
رییس موسسه اکو بیان کرد: هنر خوشنویسی با زیبایی و مانایی توأم است و هر کس قلم به دست میگیرد، در فکر ماندگاری و خلق اثر بیبدیل است. در حقیقت این هنر که از جوهر ذاتی منشأ میگیرد، گذشته از ارائه زیبایی و نفاست خواننده و بیننده را به عالم پاک و بیآلایش عاطفی رهنمون میشود. جایی، که گذرگاه دلهای صاف، منزه از کینه و آز و بدسگالی است. به وسیله هنر خوشنویسی و یا همان خطّاطی است که ما به عمق شعر و سخن والا پی میبریم، عاشق زیبایی میشویم و به دنیای عاری از خشونت ورود پیدا میکنیم. این است، که پیشطاق مسجد و عبادتگاهها، عمارات و آرامگاههای ما با کتیبههای خوشنویسان تزیین یافته است و ما به محض ورود به این اماکن اولین چیزی را، که میبینیم، همین خطّ زیبا، مقبول و پربار و وزین است. از تماشای آنها آیینه دیده و دل جلا و روح ما صیقل مییابد. رسالت هنر نیز همین است؛ پرورش روح و دل و تکمیل عقل و خرد. به راستی این هنرمندانند، که صفحههای پوچ و خالی روزگاران را در هر دور و زمان پربار و پرمعنی میکنند و امید را در بنی بشر پدید میآرند.
وی ادامه داد: خوشحالم که در شمار نزدیک به ۱۰۰۰ اثری، که به دبیرخانه جشنواره رسید، از اکثر کشورهای عضو خانواده اکو نیز آثاری از هنرمندان پیشکسوت پیشنهاد شد و ما شاهد استقبال اهالی هنر از آنها شدیم. مؤسسة فرهنگی اکو به عنوان بالاترین نهاد فرهنگی در منطقه تصمیم دارد در امر پاسداشت و نکوداشت هنرهای فاخر منطقه در آینده نیز همکاریها را با کمیسّیون ملّی یونسکو مثل قبل ادامه و تقویت بخشد و در سال جاری میلادی تصمیم داریم چند برنامه دیگر مشترک با این نهاد خوشنام و کوشا داشته باشیم.
ابزار به اندازه هدف اهمیت دارد
سپس محمدرضا کلایی شهردار مشهد گفت: ما میدانیم یکی از ویژگیهای خوشنویسی این است که فریاد میزند ابزار به اندازه هدف اهمیت دارد.
اگر میخواهیم پیام ما دچار بازنگری شود میتوانیم ابزار و هدف را مورد بازنگری قرار بدهیم، میتوانیم به این رویداد استناد بکنیم و بگوییم اگر به دنبال جهانی شدن هستیم تعالی در فرم و ابزار مهم است و این موضوع اهمیت دارد که باید فرم بی نیاز از ترجمه، بی واسطه و بی نیاز از بومی سازی باشد. به نظر میرسد تعالی در فرم و قالب ما را از هر مسیری بیشتر به جهانی شدن نزدیک است پیامی که از نظر فرم و قالب پخته است میتواند قاره پیمای فرهنگی باشد و برای تحقق این هدف نیازمند تمرکز روی ابزار هستیم. هنر خوشنویسی به بهترین نحو این موضوع را برای ما ایجاد کرده است. اگر پیامی به اندازه کافی تکثیر نشود باید در ابزار و فرم ارایه آن پیام تجدید نظر کرد و در دنیای صریح امروز اگر پیامی نیاز به ترجمه دارد همگانی نخواهد شد. کسانی که برای این اتفاق تلاش کردند تشکر میکنم.
هنرمندان ایرانی پرچمدار سرزمین «هنر» هستند
نظرپور معاون مالی و اداری وزارت علوم عنوان کرد: شایسته است که در آغاز سخن و با توجه به اینکه در آستانه دهه فجر قرار داریم یاد و خاطر فجر آفرینان را گرامی بداریم. حضور در میان هنرمندان ایرانی که پرچمدارن سرزمین هنر هستند برای هر کسی که دل در گرو این خاک دارد دلانگیز است.
وی افزود: امروز در جمع هنرمندانی هستیم که بیش از هر چیزی دیگری با شعر و ادبیات در خاطره ما ایرانیان ماندگار شدند. خوشنویسان ما با دستهای توانمند و اندیشه پاک و ژرف شعله فرهنگ و ادب فارسی را در طول سالیان متمادی فعالیتهای خود فروزان نگه داشتند و در هر یک با خلق اثری چشمنواز نه تنها در فارسی زبانان را ربوده اند بلکه شمار زیادی از غیر فارسی زبانان را به چشیدن قند فارسی دعوت کردهاند. امروزه کمتر خانهای است که به تابلویی از هنرمند خوشنویس مزین نشده باشد. جشنواره راه ابریشم که لفظ «رقص قلم» را خود گرفته است مهر تاییدی براین مدعاست.
افتتاحیهای برای یک گفتوگو
در ادامه علیرضا دلخوش معاون دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این اختتامیه، افتتاحیهای برای یک گفتگو است تا نشان بدهیم اگر غم لشکر انگیزد ما رو به روی او میایستیم. این جشنواره نشان داد که هنر خوشنویسی و این مراسم از دو منظر قابل توجه است؛ همه هنرمندان از همه سرزمینها نشان دادند که زبان هنر در همه جا واحد است و همه میتوانند با زبان هنر صحبتهای واحدی را به بقیه ارائه دهند.
وی افزود: این برنامه نشان داد که هنر حتی در زمانهای خانه نشینی میتواند این گفتمان و نزدیکیها را برای همه به ارمغان بیاورد. ما در وزارت خارجه بر این عقیده هستیم که فرهنگ میتواند به عنوان یک عامل هم افزا در نشان دادن قدرت کشورها عمل کند. امیدوارم بتوانیم از سایر پتانسیل کشورهای فارسی گو استفاده کنیم و برای سایر هنردوستان عظمت و صلابت کشورمان و کشورهای فارسی زبان را نشان بدهیم.
در بخشی از این برنامه به قید قرعه از میان کسانی که آثاری ارسال کرده بودند مقرر شد بخزود از ازبکستان، آنیفاجونو از ازبکستان، محمدرضا موذنی از ایران، علیاکبر اسماعیلی از ایران، عبدالفتاح طاها یونس از مصر، محمد بحیری از الجزایر، علی محمد الجزاوی از اردن، موفق خورشید احمد البیاتی از عراق، بدر علی اجمی از عمان، تمیر از مغولستان، جاوئنگ از کره جنوبی، محمد اشرف از پاکستان، محمد ارزگانی از افغانستان، نجیب الله انواری از افغانستان، اصلان از هند، یونیان از چین، صداقت جباری از ایران، میر زهرا از آذربایجان، شمسالدین مرادی از ایران، مهدی اسماعیلی مودی از ایران به مدت یک هفته در شهر مشهد مهمان باشند.
در ادامه ضمن امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی میان کمیسیون ملی یونسکو و ایرانمال، مرکز اسناد کتابخانه کمیسیون ملی یونسکو در ایران افتتاح شد.
در بخشی از این برنامه به قید قرعه از میان کسانی که آثاری ارسال کرده بودند مقرر شد بخزود از ازبکستان، آنیفاجونو از ازبکستان، محمدرضا موذنی از ایران، علیاکبر اسماعیلی از ایران، عبدالفتاح طاها یونس از مصر، محمد بحیری از الجزایر، علی محمد الجزاوی از اردن، موفق خورشید احمد البیاتی از عراق، بدر علی اجمی از عمان، تمیر از مغولستان، جاوئنگ از کره جنوبی، محمد اشرف از پاکستان، محمد ارزگانی از افغانستان، نجیب الله انواری از افغانستان، اصلان از هند، یونیان از چین، صداقت جباری از ایران، میر زهرا از آذربایجان، شمسالدین مرادی از ایران، مهدی اسماعیلی مودی از ایران به مدت یک هفته در شهر مشهد مهمان باشند.
در ادامه ضمن امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی میان کمیسیون ملی یونسکو و ایرانمال، مرکز اسناد کتابخانه کمیسیون ملی یونسکو در ایران افتتاح شد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: خوشنویسی یونسکو کمیسیون ملی یونسکو هنر خوشنویسی کشور ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۴۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تمایز «بوم» با دیگر برنامههای مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان
محسن صفایی فرد سردبیر مجله هنری «بوم» درباره این برنامه که پخش آن از سال گذشته در شبکه دو سیما آغاز شده به خبرنگار مهر بیان کرد: این برنامه بازنمایی هنر و هنرمندان ایرانی در میدان و مکان الهام بخش هنری است.
وی درباره رویکرد برنامه اضافه کرد: «بوم» می خواهد از استودیو بیرون بیاید و تصویری معنیدار از صحنه هنر ایران به چشم مخاطب برساند. هر قسمت از این برنامه سراغ آثار تازه هنری، اجراهای تازه، نمایشگاه ها و هنرمندانی که به دلایل مختلفی نامشأن مطرح می شود، می رود. برنامه گاهی به صورت متمرکزتر سراغ هنرمندان رفته و در این بخش دیداری با هنرمندان بزرگ دارد که چند سالی است کمرنگ بوده اند. کارنامه این هنرمندان در برنامه مرور می شود و گپ و گفت در محل کار و خانه آنها برگزار می شود.
«بوم» صرفاً یک برنامه با موضوع هنر نیست بلکه یک برنامه هنری است
صفایی فرد با تاکید بر خروج «بوم» از یک برنامه صرف استودیویی تصریح کرد: در این برنامه بنا داریم بیرون از استودیوها به ملاقات اثر هنری و هنرمند برویم و تلاش می کنیم «بوم» صرفاً یک برنامه با موضوع هنر نباشد بلکه یک برنامه هنری با قابی در خور شأن برای هنر و هنرمندان باشد. از جهت کیفیت بصری و قابی که تدارک می بینیم نیز هدفمان این بود تصویری باشکوه به چشم مخاطب برسانیم. این برنامه هدفی فردی را دنبال می کند که آموزش چشم اندازهای هنر ایران برای مخاطب است. «بوم» می خواهد زیبایی شناسی مخاطب را ارتقا دهد و البته نه به سبک یک برنامه تخصصی چون «بوم» در شبکه دو که شبکه زندگی است تعریف شده از این رو بیشتر سراغ هنرمندانی می رویم که بتوان به همراه آنها تصویری زیبایی شناسانه ارایه کرد.
سردبیر «بوم» اضافه کرد: در واقع بینندگان ما بیننده فضای هنری هستند اما فضای برنامه صرفاً نخبه پسند یا مشابه گفتوگوهای تخصصی و طولانی نیست.
وی درباره آیتم های برنامه توضیح داد: «بوم» در بعضی قسمت ها به فراخور موضوع برنامه روی یک موضوع متمرکز می شود مثلاً در برنامه ای که به مناسبت روز معلم پخش شد سراغ محمدرضا لطفی آهنگساز رفتیم که از زاویه معلمی او بود و تاکنون به شأن معلمی او پرداخته نشده بود.
پرسه در فضای هنر
صفایی فرد درباره حضور حامد مهربانی مجری برنامه نیز یادآور شد: «بوم» یک شخصیت پرسه زن و نوعی گشت و گذار در فضای هنر دارد. یکی از اجزای برنامه حامد مهربانی راوی برنامه است که به نوعی این شخصیت با او تعریف شده است. او هر هفته به تازه های هنر و آثار هنری می پردازد گاهی هم از یک هنرمند سراغ می گیرد. سال گذشته مجید انتظامی کنسرتی داشت که ما در ۲ قسمت به این کنسرت پرداختیم.
وی اضافه کرد: شخصیت محوری برنامه حامد مهربانی است که باید شکل بگیرد. او فقط مجری نیست و به نوعی صحنه گردان برنامه است، دست مخاطب را می گیرد و به جاهای مهم هنری می برد و مخاطب را با روایت هایی از هنر امروز ایران آشنا میکند. او سوابق پررنگی در اجرا دارد و حتی غیر از آن شأن برنامه سازی و تهیه کنندگی دارد و از این حیث انتخاب دقیقی بود. او یکی از افراد جدی در تحریریه و سردبیری است.
صفایی فرد در پااین درباره وجه تمایز برنامه نسبت به دیگر برنامهها نیز عنوان کرد: مواجهه نزدیک با چهره هنر و هنرمند کمتر در قاب تلویزیون دیده شده است. ما آن تصویر استودیویی شده مکانیکی از برنامه ها را لااقل در این برنامه هنری به هم زدیم. به یک کنسرت، گالری یا موزه می رویم و جاهایی که در برنامه های دیگر و روتین هنرمندش مهم بوده برای ما در قالب محیط، نما و قاب، ارزش و حس و حال پیدا کرده است.
«مجله هنری بوم» با اجرای حامد مهربانی، تهیهکنندگی احمدرضا بلیغ و احمدرضا زارعی، کارگردانی کیانوش الطافی، سردبیری محسن صفایی فرد و همت گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو در مرکز هنری رسانهای سلوک تهیه و تولید شده که چهارشنبه ها روانه آنتن شبکه دو میشود.
کد خبر 6098541 عطیه موذن